„Ja, zwykły, szary człowiek, taki jak wy, wzywam was wszystkich – nie czekajcie dłużej. Trzeba zmienić tę władzę jak najszybciej, zanim doszczętnie zniszczy nasz kraj; zanim całkowicie pozbawi nas wolności”. – Piotr Szczęsny, "szary człowiek" (19.10.2017)
Uważność* może być naturalnym katalizatorem pogłębienia i rozszerzenia podejścia do demokracji, demokracji, w której wolność przekłada się na naszą retorykę, prawa, instytucje i ich działanie w praktyce, ale też na nasza mądrość i współczucie, które zdobyliśmy z trudem jako indywidualni obywatele.
Pokój i szczęście nie są towarami, które można nabyć czy przywilejami, które można nadać, ale wartościami, które uosabiamy i przeżywamy. Pokój i szczęście nie mogą istnieć jedynie jako lista zasad postępowania, jakie by te zasady nie były szlachetne.
Zaistnieją tylko wtedy, jeśli będziemy je uosabiać i przeżywać naprawdę.
Jon Kabat-Zinn
* Zwyczajowe polskie tłumaczenie pojęcia “mindfulness”, czyli szczególnego rodzaju uwagi: świadomej, nieosądzającej i skierowanej na bieżącą chwilę (Jon Kabat-Zinn, 1990), odnosi się tym samym do doświadczenia świata, które znajduje się poza naszymi oczekiwaniami i jest rodzajem doświadczania rzeczy „takimi, jakimi są” (Ray, 2002). W innych językach “mindfulness” przekładane jest często jako “pełna świadomość”.
Najnowsze komentarze